Lichaamstaal: laat je lichaam het woord doen

0
4422

Praten, verbaal communiceren, is de meest voor de hand liggende manier om anderen duidelijk te maken wat we willen en voelen. Praten doen we heel bewust. We zeggen letterlijk wat we bedoelen. Toch is de inhoud niet het enige dat we overbrengen in de communicatie. Naast de verbale taal zenden we ook een heleboel signalen uit met ons lichaam.

Lichaamstaal is de taal van het lichaam. Vaak realiseren we ons niet eens hoeveel we non-verbaal ‘zeggen’. Zelfs vóór de geboorte communiceren baby’s in moeders buik al met de buitenwereld. Zeker in de laatste paar maanden van de zwangerschap laten veel baby’s merken dat ze er zijn door flink tegen de buikwand aan te schoppen. Als moeder dan zachtjes met haar hand over de buik aait, dan weet ze het ‘opgewonden standje’ meestal wel te kalmeren.

Aangeboren
Voor baby’s en peuters is lichaamstaal de enige vorm van communicatie. Ze hebben alleen hun lichaam en gezichtsuitdrukking tot hun beschikking om duidelijk te maken wat ze willen ‘zeggen’. Kom je niet aangerend als je kleine een keel op zet? En weten we vanaf het eerste moment niet dat het omhoog krullen van de mondhoeken iets heel prettigs aangeeft: glimlachen? Met andere woorden, we kunnen gevoelens van boosheid, angst, blijdschap, verdriet en andere primaire emoties duidelijk maken aan anderen, zonder dat we dat ooit bewust hebben geleerd.

Gevoelens
De Amerikaanse onderzoeker Mehrabian stelt dat een boodschap voor 55% via lichaamstaal wordt overgebracht. De stemklank is verantwoordelijk voor 38% en de gesproken woorden nemen amper 7% voor hun rekening. Ook als we niet praten, communiceren we.
Iedereen zendt onbewust (of bewust) signalen uit en reageert op de lichaamstaal van de ander.

Als we praten, kunnen we de inhoud van onze boodschap duidelijk maken door middel van woorden. Maar onze onderliggende bedoelingen, gevoelens, vooroordelen, onzekerheden en behoeften, spreken we niet altijd even gemakkelijk hardop uit. Door middel van intonatie, oogcontact, een frons of een glimlach, een arm om een schouder en de manier waarop we afstand houden of juist niet, maken we veel duidelijk. Met andere woorden, bij het praten geeft onze lichaamstaal aan, hoe onze woorden moeten worden geïnterpreteerd.

Gezicht
Aan een gezicht kun je veel aflezen. Niet voor niets spreken we over een ‘expressief’ gezicht, een gezicht als ‘een open boek’ of zijn gezicht ‘spreekt boekdelen’.
Met je gezicht kun je je emoties uitdrukken. De basisemoties boosheid, vreugde, verdriet, angst, afgrijzen, verrassing zijn spontane uitingen van gevoelens en zijn dus eenvoudig af te lezen. Sommige onderzoekers beweren dat deze emoties universeel zijn en herkenbaar aan de gezichtsuitdrukking bij mensen uit verschillende culturen. Antropologe Margaret Mead ontdekte echter voorbeelden van het tegendeel. Zo kan een Chinees bijvoorbeeld blijven ‘lachen’ terwijl hij feitelijk boos is.

Blijf communiceren
Veel mensen vinden lichaamstaal veel betrouwbaarder dan gesproken taal. Het is moeilijk om je lichaam te laten liegen. Dat komt omdat de meeste mensen helemaal niet in de gaten hebben dat ze met hun lichaam allerlei boodschappen overbrengen en soms zelfs ‘tegenspreken’ wat ze zeggen. Aan de andere kant moet je ook oppassen de interpretatie van lichaamstaal te veralgemeniseren.

Zo wil het kruisen van de armen lang niet altijd zeggen dat de persoon niet openstaat voor je argumenten. Iemand die achterover leunt, is niet per se ‘niet geïnteresseerd’. Een frons op het voorhoofd kan betekenen dat iemand nadenkt en hoeft geen uiting van boosheid te zijn. Als je klakkeloos reageert op de betekenis die je geeft aan de lichaamstaal van een ander, dan help je de interpretatie uitkomen. Maar of dat dan ook de absolute waarheid is, is nog maar de vraag. Bij twijfel, gewoon vragen dus.

© Mariël van den Donk

(Gepubliceerd in FNV Vrouw Magazine, 2010)

DELEN
Vorig artikelDe grenzeloze generatie
Volgend artikelFollow the yellow brick road to the top
Joost verbindt in zijn profiel de vier O's - Ondernemer - Onderwijs - Onderzoek - Overheid Ervaring: Joost heeft veel ervaring in publiek-private setting. Hij verbindt innovatie en onderzoek in bedrijven met vernieuwing in onderwijs en opleiding. Zijn belangstelling gaat uit naar twee onderwerpen: 'Organizational alignment', werkt een organisatie van visie tot uitvoering aan dezelfde resultaten. Het tweede onderwerp is hier nauw aan verbonden: 'performance management' krijgen mensen de ruimte om het beste uit zichzelf te halen voor de organisatie en de klant. Doel: Alles leren en weten wat er te leren en te weten is over besturing van organisaties. Persoonlijkheid: Joost is resultaatgericht, een professionele doener, hij gaat voor resultaten en een goed rendement. Door zijn focus op de behoefte van de klant verbindt hij zich met alle stakeholders om te komen tot de beste win-win. Joost doet zijn werk met gevoel voor humor en ruimte voor ontspanning en werkplezier. Specialiteiten: - Helicopter view - Visie/missie, onderzoek naar bestaansrecht en levensvatbaarheid. - Strategievorming en planning met als doel organizational alignment. - Performance management, het gebruik van kennismanagement en HRM in werkprocessen. - Organisatieverandering, door innovatie nieuwe technologie naar binnen halen. - Systematisch, creatief en flexibel te werk gaan

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here