Follow the yellow brick road to the top

0
3565

Zestig procent van de hoogopgeleiden is vrouw. Toch telt ons land nog steeds relatief weinig vrouwelijke managers. Met 26% zitten we ver onder het EU gemiddelde van 32%.  Het aantal vrouwen in hogere functies in Nederland is ongeveer vergelijkbaar met dat van Pakistan.  Maar waarin onderscheiden vrouwen zich die wel de top halen?

Wees jezelf
Wat de meeste succesvolle vrouwen benadrukken is dat je je niet als man hoeft te gedragen om een kans te maken in de top. Zoals topvrouw Halleh Ghorashi zegt: ‘Als vrouw is het belangrijk om je níet als een vermannelijkte vrouw te gaan gedragen, maar juist uit te gaan van je eigen meerwaarde.’
Het is belangrijk jezelf te blijven maar ook om voor jezelf opkomen. Laat zien waar je voor staat en waar je naartoe wilt. Vrouwen realiseren zich vaak niet dat je meer respect afdwingt als je je nek uitsteekt. Durf risico’s te nemen. Iets anders is overdreven bescheidenheid.  Vrouwen hebben de neiging in het openbaar te benoemen waar ze niet goed in zijn, mannen om te benadrukken waar ze wel goed in zijn.

Achter elke succesvolle vrouw staat een meerwerkende partner
&Samhoud Women onderzocht onder 1500 hoogopgeleide mannen en vrouwen wat de succesfactoren zijn voor vrouwen om door te stoten naar de top. Een belangrijke conclusie is dat een topvrouw dezelfde leiderschapskenmerken heeft als een man en veel meer ambitie. Opvallend verschil is dat vrouwen eerder succesvol zijn als zij worden ondersteund door hun partner, bij mannen heeft dit nauwelijks invloed.

Pro-actief
Veel vrouwen denken ‘als ik mijn werk goed doe kom ik er vanzelf wel’. Maar zo werkt het niet. Succes is geen toeval. Jij en je talenten moeten wel onder de aandacht worden gebracht. Van afwachten is nog nooit iemand wijzer geworden. Dat betekent dat je aan personal branding moet doen: marketing voor jezelf. Zorgen dat de juiste mensen met de juiste contacten weten wie je bent en wat je doet. En dat moet je strategisch aanpakken. Denk erover na wat voor beeld die mensen van jou en je werk hebben en hoe je dat beeld positief kunt beïnvloeden.

Het kind in jezelf
Als je niet precies weet hoe je iets moet aanpakken, kijk dan hoe een ander het doet. Waarom zou de ‘yellow brick road’ naar jouw succes, alleen geplaveid zijn met jouw ervaringen? Niets zo nuttig als praktische informatie van vrouwen die de weg al hebben afgelegd. PR adviseur Carla Schenk kreeg vijftien topvrouwen , zo ver dat ze hun succesrecepten wilden delen in het boek: 15 succesfactoren voor vrouwen. Het eindigt met de boodschap: Luister naar het kind in jezelf. ‘Wat je ook doet en presteert in je leven, zorg dat je er blij van wordt en dat je geniet.’ Dat is immers de essentie van het leven.

15 succesfactoren voor vrouwen
1.         durf jezelf te zijn
2.         schijf op wat je wilt
3.         visualiseer je doel
4.         doe wat bij je past
5.         sta open voor dingen
6.         geloof in jezelf
7.         zie je angsten onder ogen
8.         zet door
9.         doe alles met passie
10.       maak keuzes
11.       heb lef en durf onderuit te gaan
12.       blijf jezelf ontwikkelen
13.       draag uit waar je voor staat
14.       maak gebruik van je contacten
15.       accepteer dingen zoals ze zijn

©Mariël van den Donk

(Gepubliceerd in FNV Vrouw Magazine, 2011)

DELEN
Vorig artikelLichaamstaal: laat je lichaam het woord doen
Volgend artikelMet positieve discriminatie compenseer je negatieve discriminatie

Joost verbindt in zijn profiel de vier O’s
– Ondernemer
– Onderwijs
– Onderzoek
– Overheid

Ervaring:
Joost heeft veel ervaring in publiek-private setting. Hij verbindt innovatie en onderzoek in bedrijven met vernieuwing in onderwijs en opleiding. Zijn belangstelling gaat uit naar twee onderwerpen: ‘Organizational alignment’, werkt een organisatie van visie tot uitvoering aan dezelfde resultaten. Het tweede onderwerp is hier nauw aan verbonden: ‘performance management’ krijgen mensen de ruimte om het beste uit zichzelf te halen voor de organisatie en de klant.

Doel:
Alles leren en weten wat er te leren en te weten is over besturing van organisaties.

Persoonlijkheid:
Joost is resultaatgericht, een professionele doener, hij gaat voor resultaten en een goed rendement. Door zijn focus op de behoefte van de klant verbindt hij zich met alle stakeholders om te komen tot de beste win-win. Joost doet zijn werk met gevoel voor humor en ruimte voor ontspanning en werkplezier.

Specialiteiten:
– Helicopter view
– Visie/missie, onderzoek naar bestaansrecht en levensvatbaarheid.
– Strategievorming en planning met als doel organizational alignment.
– Performance management, het gebruik van kennismanagement en HRM in werkprocessen.
– Organisatieverandering, door innovatie nieuwe technologie naar binnen halen.
– Systematisch, creatief en flexibel te werk gaan

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here