Blijf jezelf

0
1741

Blijf jezelf, er zijn al genoeg anderen, schreef ik in een van mijn modenieuwsbrieven. De uitspraak was niet van mezelf, maar ik vond hem briljant. Hoeveel mensen wringen zich niet in allerlei bochten om het beeld te presenteren dat anderen van hen verwachten. Omdat ze er anders niet meer ‘bij’ horen, voor hun gevoel. Maar als je jezelf zo veel geweld aan moet doen, waarom zou je dan willen horen bij iemand  die je niet accepteert zoals je bent? Maar ook en misschien vooral, durf je ervoor te kiezen met wie je omgaat en zijn het dan alleen de mensen die jou van top tot teen jezelf laten zijn?

Blijf jezelf MariëlOnlangs was ik bij een presentatie van een dame die een boek had geschreven over puur ondernemen, jezelf laten zien en, in het verlengde, jezelf durven zijn. Ze vertelde dat wanneer je je instelt op de klanten die je wilt hebben, je ze uiteindelijk ook zult aantrekken. Je ontwikkelt er voelhorens voor.  Het is met het werven van klanten net zo, als met het zoeken en vinden van een nieuwe baan. Netwerken, netwerken, netwerken. Het is immers niet alleen een kwestie van wát je kent maar vooral ook wie je kent.

Maar netwerken kost tijd en dus moet je zo efficiënt mogelijk te werk gaan. Dat betekent dat je je vooral richt op mensen die voor jou interessant zijn. Mannen zijn daar veel beter in, vertelde de dame. Die maakt het niet uit of ze aardig worden gevonden; als je niet interessant bent voor ze, dan trekken ze verder. Vrouwen daarentegen, blijven uit beleefdheid luisteren naar verhalen die op zichzelf best interessant kunnen zijn…voor anderen, niet voor jou.

Meestal voel je wel met wie je een klik hebt. Daarom is het handig om niet meteen met de eerste de beste te gaan praten, maar eerst te observeren. De dame verdeelde mensen in drie groepen, de  ‘nee’, ‘ja’ en ‘misschien’. In de ‘nee’ hoefde je niet te investeren, de ‘ja’ ging vanzelf, dus hield je energie over voor de ‘misschien’. Want een misschien kan zomaar een ‘ja’ worden. Of niet, maar dan heb je het in elk geval geprobeerd en daar ook weer van geleerd.

Ik vond het een interessante theorie. Vooral omdat ze daarmee een taboe doorbrak. Het ‘mag’ blijkbaar niet om mensen niet te mogen. Maar, wat de dame ook aangaf, meestal is een negatief of positief gevoel geheel wederzijds. Daar kun je dus toch gewoon eerlijk over doen?  Waarom zou je energie steken in doodlopende contacten? Mensen die je energie kosten, in plaats van opleveren.

Dat geldt net zo goed voor je privéleven. Sommige relaties onderhoud je uit verplichting of beleefdheid, maar je wordt er niet gelukkiger van. Misschien lijkt het arrogant, maar die dame heeft een punt. Het leven is maar kort. Dan kun je dat maar beter doorbrengen met mensen waar je blij van wordt en bij wie jij jezelf kunt blijven. Er zijn al genoeg anderen…

©Mariël van den Donk

DELEN
Vorig artikelACE Productions lanceert nieuwe website
Volgend artikelVerlies nooit je zelfstandigheid!

Joost verbindt in zijn profiel de vier O’s
– Ondernemer
– Onderwijs
– Onderzoek
– Overheid

Ervaring:
Joost heeft veel ervaring in publiek-private setting. Hij verbindt innovatie en onderzoek in bedrijven met vernieuwing in onderwijs en opleiding. Zijn belangstelling gaat uit naar twee onderwerpen: ‘Organizational alignment’, werkt een organisatie van visie tot uitvoering aan dezelfde resultaten. Het tweede onderwerp is hier nauw aan verbonden: ‘performance management’ krijgen mensen de ruimte om het beste uit zichzelf te halen voor de organisatie en de klant.

Doel:
Alles leren en weten wat er te leren en te weten is over besturing van organisaties.

Persoonlijkheid:
Joost is resultaatgericht, een professionele doener, hij gaat voor resultaten en een goed rendement. Door zijn focus op de behoefte van de klant verbindt hij zich met alle stakeholders om te komen tot de beste win-win. Joost doet zijn werk met gevoel voor humor en ruimte voor ontspanning en werkplezier.

Specialiteiten:
– Helicopter view
– Visie/missie, onderzoek naar bestaansrecht en levensvatbaarheid.
– Strategievorming en planning met als doel organizational alignment.
– Performance management, het gebruik van kennismanagement en HRM in werkprocessen.
– Organisatieverandering, door innovatie nieuwe technologie naar binnen halen.
– Systematisch, creatief en flexibel te werk gaan

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here